De weerstand van de Qoeraish

Pogingen om de verkondiging te stoppen.

In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. En vrede en zegeningen zijn met eenieder van de profeten evenals met hen die hun boodschap volgen. Het onderwerp wat in deze video besproken zal worden is: De weerstand van de Qoeraish.

Welkom beste kijker bij het 10de deel van deze serie over het leven van profeet Mohammed. We eindigde het  vorige deel met het aanhalen van hoofdstuk 111 uit de koran, welke de situatie schetst van Abu Lahab) De oom van de profeet). Omdat Allah al alles weet wat er gebeuren gaat, zo weet Hij dus ook hoe vijandig de houding van Abu Lahab en zijn vrouw tegenover de profeet zal zijn, en evenals dat weet Hij dat Abu Lahab nooit in zijn leven de boodschap van zijn neef zou accepteren. En Abu Lahab wist als geen ander over dit hoofdstuk, en ondanks alle manieren om de islam kapot te krijgen en belachelijk te maken, heeft hij nooit gezegd, O mijn neefje ik accepteer jouw boodschap… om dit hoofdstuk te ontkrachten. Dus de voorspelling van hoofdstuk 111 is uitgekomen, en dit is een van de vele bewijzen dat de koran het woord van de Schepper is.

Nadat Mohammed de boodschap van zijn Schepper openlijk had verkondigd en er meer mensen de islam accepteerde, begon ook de vijandigheid van de qurayshieten te vermeerderen. Ze probeerden op allerlei manieren Mohammed en zijn volgers van de islam af te brengen. De Quraishieten begonnen hem te schofferen, te vernederen en belachelijk te maken. Zo zeiden ze dat hij bezeten was, een leugenaar die aan hekserij deed of krankzinnig was geworden.  En dit verkondigden ze zowel aan de mensen van Mekka als de mensen die van buitenaf naar Mekka kwamen. Zodat iedereen bij voorbaat al een slecht beeld over Mohammed zou hebben, en ze hem vervolgens niet meer serieus namen.

Het idee van Al-Walied ibn al Mughierah (een tegenstander van Mohammed) was om een eenheid onder de quraysh te vormen tegen Mohammed m.b.t. deze beschuldigingen. Want als iedereen hem voor iets anders uitmaakte, had dit weinig effect op de bezoekers en pelgrims die naar Mekka kwamen…Zo zouden ze de beweringen van de quraysh niet serieus kunnen nemen, omdat iedereen wat anders beweert.

Dus tijdens een bijeenkomst beweerde een Qoeraishiet: “Hij is een bezetene” maar de mensen vonden de eigenschappen van een bezetene niet bij hem passen… de buitenstaanders zullen dit niet geloven. En andere zeiden: “Hij is een tovenaar een waarzegger, hij doet aan hekserij..” Maar geen van alle beweringen kon worden gekoppeld aan de profeet.  Dus besloten ze toch maar voor iets te kiezen en dat was Hekserij. Maar eigenlijk wisten de mensen van Qoeraish dat deze beshuldigingen nergens op gebaseerd waren.

Een van de mensen die naar Mekka kwam en de beschuldigingen hoorde was Dhimaad. En Dhimaad was een geneesman die bij het horen van de situatie van Mohammed graag wilde proberen om hem te genezen. Hij dacht als ik hem eens bezoek… misschien zal Allah hem d.m.v. mijn handen genezen.  Dus met alle goede intenties ging hij naar Mohammed toe. Daar aangekomen stelde hij zich voor en vertelde waarvoor hij kwam. (Dit kan als een belediging opgevat worden, als je niets mankeert en iemand komt naar je toe met de bewering dat je bezeten of krankzinnig bent… Maar de profeet bleef met zijn voortreffelijke karakter beleefd en geduldig).

Voordat de man verder wilde gaan zei Mohammed het volgende stuk tekst:

“‏"‏ إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ أَمَّا بَعْدُ ‏"‏”

(“Zeker, Alle lof is voor Allah, wij prijzen hem en wij zoeken zijn hulp. Wie door Allah geleid wordt, voor hem is er geen dwaling. En wie dwaalt, voor hem is er geen leiding. En ik getuig dat er niets en niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah. Hij alleen zonder deelgenoten. En (ik getuig) dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is.”)

Dit is slechts een vertaling, wat niet qua kracht en stijl overeenkomt met de originele Arabische tekst.

Maar na dit gehoord te hebben zei Dhimaad: “Kan je het nogmaals herhalen.” De profeet heeft het uiteindelijk 3 keer herhaald voor hem. Waarop Dhimaad zei: “Ik heb woorden van waarzeggers, bezetenen, magiërs en poëten gehoord, maar ik heb nog nooit zoiets als dit gehoord, dit raakt de diepte van de oceaan.” De profeet vroeg: “Geef me je hand zodat je de eed kan afleggen om moslim te worden” Vervolgens legde Dhimaad de eed af en werd moslim.

Aangezien de houding van de Qurayshieten dus niet zo erg veel effect had, want Mohammad bleef zijn boodschap verkondigen en er bleven mensen komen die moslim werden, begonnen ze hun tactieken wat te wijzigen tot extremere maatregelen. Zo wilden ze nu een compromis sluiten met Mohammed, om hem maar te laten stoppen met het verkondigen van de boodschap. Ze stelden voor dat zij een jaar lang de religie van Mohammed zouden aanhangen als Mohammed daarna een jaar hun religie zou aanhangen. Maar dit was onacceptabel voor profeet Mohammed en de volgende verzen werden aan hem geopenbaard:

قُلْ يأَيُّهَا الْكَـفِرُونَ- لاَ أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ- وَلاَ أَنتُمْ عَـبِدُونَ مَآ أَعْبُدُ- وَلا أَنَآ عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ- وَلاَ أَنتُمْ عَـبِدُونَ مَآ أَعْبُدُ- لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ

“(Zeg (Mohammed): O Jullie die niet geloven – Ik aanbid niet wat jullie aanbidden – En jullie aanbidden niet wat ik aanbid – En ik ben geen aanbidder van wat jullie aanbidden – En jullie aanbidden niet wat ik aanbid – Voor jullie… jullie geloof en voor mij mijn geloof).” 109:1-6

Vervolgens wilden ze Mohammed geld, macht, vrouwen etc. etc. aanbieden, zodat hij maar zou stoppen met het verkondigen van zijn boodschap. Maar Mohammad was hier niet in geïnteresseerd en wees de aanbiedingen allemaal af. De profeet was aangesteld door de Schepper om de boodschap over te brengen naar de mensen. Dit was zijn taak en dit was waarvoor hij het deed. Ik nodig jullie weer uit om te kijken naar het volgende deel. Daar zullen we zien dat de Qurayshieten zelf overgaan op het martelen en doden van de volgers van Mohammed. Tot het volgende deel.