Beproeving en beloning

Het zijn van een moslim brengt beproevingen mee.

In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. En vrede en zegeningen zijn met eenieder van de profeten evenals met hen die hun boodschap volgen. Het onderwerp wat in deze video besproken zal worden is: Beproeving en beloning.

In deze video zullen we het gaan hebben over een Koranisch verhaal uit hoofdstuk 85 genaamd “ De sterrenstelsels”. Vertaald staat er in vers 4 t/m 8 het volgende:

قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ {} النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ {} إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ {} وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ {} وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

“Verdoemd zijn de gravers van de kuil. {} Van het vuur met zijn brandhout. {} Toen zij er omheen zaten. {} En zij getuige waren van wat zij de gelovigen aandeden. {} En zij wreekten zich alleen op hen omdat zij geloofden in Allah, de Geweldige, de Geprezene.”

Een heftig begin van een video, maar de verzen vragen enige toelichting. Het gaat hierbij om tenminste één gebeurtenis die heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. Een gebeurtenis waarbij de machthebber van een land opdracht gaf om diepe kuilen te graven en daarin vuren aan te steken en van brandstof te voorzien totdat ze heftig branden. De mensen die in God geloofden werden vervolgens bij deze vuren geplaatst en werd opdracht gegeven afstand te doen van hun religie. Wanneer zij dit deden waren ze vrij om te gaan, wanneer ze dit weigerden werden zij in het vuur gegooid.

En de mensen die deze kuilen hadden gegraven, het vuur hadden aangestoken en de mensen erin gooiden? Zij zaten erbij, en keken toe hoe de lichamen verbranden. Ze lieten mensen levend verbranden om één enkele reden: omdat zij geloofden in Allah en dit geloof niet wensten te verlaten, zelfs al zou dit voor hen de dood betekenen. Zij bleven standvastig in hun religie. Om precies deze reden, het hebben van een bepaalde religie, zijn door de eeuwen heen vele mensen vermoord. Simpelweg te weerzinwekkend voor woorden. En ondanks dat we deze voorbeelden hebben lijkt er nog geen einde te komen aan haat en handelingen van haat vanwege geloofsovertuiging.

De gebeurtenis die zojuist is genoemd heeft zich naar alle waarschijnlijk afgespeeld ergens tussen het profeetschap van Jezus en dat van Mohammed. Je zou denken dat we sinds die tijd een beetje vooruit zijn gegaan betreffende het omgaan met andersdenkenden maar de praktijk leert anders. Volgens een overzicht wat bijgehouden wordt door antropoloog Martijn de Koning hebben er de afgelopen jaar aanslagen plaatsgevonden op moskeeën.

Dit soort daden van terreur zijn schandelijk en leren ons dat er misschien wel eeuwen voorbij zijn gegaan, maar dat de gedachte van de mens nog niet veel zijn veranderd in die tijd. Hooguit is de manier waarop er naar de gedachten wordt gehandeld veranderd. Het is echter geen plicht om allemaal hetzelfde te denken over religieuze zaken, het is niet mogelijk anderen je eigen religie op te leggen en het is niet nodig het altijd met elkaar eens te zijn. Wat noodzakelijk is, is dat we op de juiste wijze met elkaar omgaan en op die wijze een goede samenleving weten te creëren.

De Islam leert de moslim om standvastig te zijn en geduldig moeilijkheden te verdragen. Het waren de profeten die werden vervolgd vanwege hun oproep naar het geloof in Allah en voor hun volgelingen is dit hetzelfde zoals we in het genoemde voorbeeld zagen. Niemand heeft immers gezegd dat het leven als gelovige eenvoudig zou zijn, we lezen dan ook in de Koran in hoofdstuk 29:2-3:

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ {} وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ “Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen: “Wij geloven,” en dat zij niet op de proef gesteld worden? {} En voorzeker, Wij hebben degenen vóór hen op de proef gesteld. Allah kent zeker degenen die oprecht spreken en Hij kent zeker de leugenaars.”

In tijden van voorspoed, op momenten waarop alles meezit, is het immers altijd makkelijk om jezelf toe te schrijven aan een levenswijze of religie. Maar op de momenten dat er een maatschappelijke druk ontstaat, op welke manier dan ook, om afstand te nemen van je religieuze opvattingen of een gedeelte ervan, dan wordt duidelijk wie oprecht is in zijn geloof en wie niet. Maar maatschappelijke druk is niet het enige. Vele mensen verlaten hun geloof in God omdat ze een geliefde verliezen, omdat ze een moeilijk periode vol eenzaamheid meemaken en ga zo maar verder. Dit zijn echter zaken waarvan de moslim weet: ik moet hier geduldig mee zijn want na moeilijkheden zal verlichting komen. Zo lezen we in hoofdstuk 2:155-156:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ {} الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

“En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees, honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten. Maar geeft verheugende tijdingen aan de geduldige. Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: “Voorwaar, aan Allah behoren Wij, en voorwaar, tot Hem zullen Wij terugkeren.””

En wat is de beloning voor deze mensen, die geduldig zijn met deze zaken? Dat volgt in het vers erop:

أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

“Zij zijn degenen op wie de zegeningen van hun Heer neerdalen, en Barmhartigheid, en zij zijn degenen die de rechte Leiding ontvangen.”

De moslim leert om niet te wanhopen aan de genade van Allah, hij leert dat hij voor zijn geduld in tijden waarin hij het moeilijk heeft ook beloond zal worden. Een prachtige wetenschap voor zowel de moslim als degene die de Islam wenst aan te nemen en vreest dat zijn omgeving tegen die keuze in zal gaan: wees geduldig en vind je beloning bij je Heer.