Advies over advies

Advies over het geven en ontvangen van advies.

In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. En vrede en zegeningen zijn met eenieder van de profeten evenals met hen die hun boodschap volgen. Het onderwerp wat in deze video besproken zal worden is: Advies over advies.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Dit advies zal gaan over advies zelf. Ik wil vandaag een stukje behandelen wat veel nieuwe moslims zullen herkennen en dat is het feit dat je als je net moslim bent geworden, je door heel veel mensen van advies wordt voorzien. Soms als je dat nodig hebt, soms als je dat niet nodig hebt. Soms gewenst, soms ongewenst. Soms op subtiele wijze, soms op iets minder subtiele wijze.  Dus het is wel belangrijk om daar even bij stil te zijn. Als je een moslim wordt, sta je in theorie op basis van gelijkwaardigheid met andere moslims om je heen, je bent allen één voor God en je bent gewoon van hetzelfde niveau, van hetzelfde laken een pak.

Echter als je net moslim bent geworden dan kan het zomaar zijn dat je er nog een beetje anders uitzie;  Je hebt een roze overhemd aan, misschien heb je wat tatoeages hier of daar, je baard is niet zo lang of je hoofddoek is niet zo recht geknoopt. En op basis daarvan kunnen mensen zien dat je misschien niet zo lang in de religie bent, en je graag van advies willen voorzien. Nu is advies in zichzelf natuurlijk totaal geen probleem en is het alleen een welkome aanvulling op jouw leven als moslim.  Echter niet iedereen weet: het geven van advies, kun je vergelijken met het zijn van een leraar, je moet er bepaalde vaardigheden voor hebben: pedagogische vaardigheden, sociale vaardigheden en niet te vergeten: taalvaardigheid.

Je moet het ook kunnen overbrengen, en je moet het kunnen overbrengen op een manier die prettig is. Laten we een voorbeeld geven van een manier die misschien niet zo prettig is: een jonge broeder komt in de moskee en een andere broeder komt naar hem toe en die zegt  ‘broeder, wat ben ik blij om jou hier te zien, wat fijn, kom met me mee, ik laat je de moskee zien’’.  En de broeder neemt de nieuwe moslimbroeder aan de hand, neemt hem naar links,neemt hem naar rechts en laat hem alles zien in de moskee. Maar vraagt er niet bij ‘’van kom je hier voor het eerst of ben je hier misschien vaker’’.

Hij gaat er van uit op basis van het uiterlijk dat deze man, deze broeder, deze nieuwe moslim net moslim is geworden. Hij staat er niet bij stil dat deze persoon misschien elke vrijdag bij het vrijdaggebed  al aanwezig is, dat hij elke dag misschien wel het avondgebed daar volgt en allang weet hoe die moskee eruit ziet. Dus zijn intentie is absoluut goed, hij probeert te laten zien hoe de moskee in elkaar steekt maar hij staat er niet bij stil dat deze man misschien al wat langer moslim is en misschien wel een nieuwe moslim is, een bekeerling , maar wel eentje die al langer in de islam zit. Dat kan je zomaar gebeuren, daar moet je een beetje geduld bij hebben; Dat je advies krijgt in iets wat je eigenlijk al weet of advies krijgt wat je misschien niet nodig hebt kan ook. En dit is nog een beetje een vriendelijke vorm.

Het kan ook op een andere manier gaan; het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld op een dag de moskee binnen komt en dan komt een jongeman naar je toe en die zegt; broeder, trouw nooit met een christelijke vrouw, ze gaat ervandoor met je kinderen! En die zeggen dat op zo een manier waarbij je denkt “waarom zeg je het tegen mij, waar gaat dit over”. En hij verdwijnt weer.  Dit is misschien iemand die iets heeft meegemaakt in zijn dagelijkse leven of die iets heeft gezien in de media over christenen en moslims die met elkaar trouwen en dan op een bepaalde manier met elkaar omgaan.  Het is helemaal niet relevant voor jouw leven, wie weet ben je helemaal niet getrouwd of ben je niet getrouwd met een christelijke vrouw maar je krijgt dat advies toch maar zomaar.

Als je net moslim bent geworden en je komt uit die, misschien Nederlandse cultuur, of uit een andere cultuur, dan ben je wat individualistischer ingesteld.  Je bent wat meer op jezelf, je bent gewend je eigen beslissingen te nemen, je eigen oordeel klaar te hebben en je bent niet gewend dat mensen jou, op dat soort dingen aanspreken. En als dat aanspreken ook nog een keer gebeurd op een niet zo een subtiele manier dan kan je daar een beetje aan gaan irriteren. Dus wat heb je dan, je bent iemand, net moslim misschien of je bent wat langer moslim. Je zit nog een beetje in die individualistische manier van leven maar je komt in een gemeenschap, een islamitische gemeenschap, die weliswaar het individu als basis heeft, maar die heel erg gefocust is op hoe het individu in de samenleving zijn plek vindt.

En het vinden van je balans tussen  individualiteit en de gemeenschap, dat is een van de kernpunten van de islam op het gebied van het geven van advies. Advies is eigenlijk de zorg en de opvoeding die de ene moslim, verschuldigd is aan de andere moslim. Het is een plicht van elke moslim. Je kunt het terugvinden in de uitspraak van de Profeet, vrede zij met hem die zei: Religie is een Nasieha.  Nasieha kan twee dingen betekenen hier. Geleerden hebben het uitgelegd als oprechtheid maar ook als advies of raadpleging. De overlevering  ‘’religie is advies’’ kun je dus op verschillende manier uitleggen.

De geleerden hebben hier de volgende invulling aan gegeven. Je kunt advies hebben ten opzichte van God, ten opzichte van Allah  hebben, door Zijn geboden en verboden na te leven. Je kunt advies hebben ten opzichte van de Koran en de profeet, vrede zij met hem, maar ook ten opzichte van moslimleiders door hen van advies te bedienen over wat goed is voor het land of wat goed is voor de mensen en als laatste kun je ook advies hebben ten opzichte van je medemoslims of ten opzichte van de moslims in het algemeen en daaronder val je zelf ook. Dus in die optiek is advies of oprechtheid naar jezelf net zo belangrijk als naar je medemoslim. Als je dit goed begrijpt dan zul je dus zien dat het geven van advies nooit zomaar gebeurd. Het gebeurt vanuit een bepaalde intentie en vanuit een bepaalde oprechtheid.

Nu kan het zo zijn, zoals we eerder hebben besproken dat de vaardigheden (pedagogische vaardigheden, taalvaardigheden en sociale vaardigheden) van iemand die jou advies geeft in een bepaalde situatie in de moskee, of in een bepaalde situatie tijdens de lessen of lezingen, dat die niet aansluiten met de intentie. Namelijk, de intentie is goed maar de uitvoering is misschien wat minder. Dat kan betekenen dat het wat vervelend overkomt en dat advies jou kritisch raakt op een manier die niet prettig is. Probeer daarom altijd van die overleving uit te gaan dat oprechtheid en advies horen bij de islam, het hoort bij de moslims. Dat is de plicht die we hebben om voor elkaar te zorgen, en elkaar beter te maken en elkaar te adviseren.

En als je uitgaat van die intentie, dan is advies in welke vorm dan ook makkelijker voor je te accepteren. Je zult er daardoor een betere moslim en een beter mens van kunnen worden. En op termijn kun je misschien de persoon die jou van advies bedient, ook weer op zijn beurt van advies bedienen. Bijvoorbeeld, ‘’broeder de volgende keer als je me wat vertelt, misschien kun je het op die manier of die manier doen, het maakt dan wat meer indruk op me’’ of ‘’het komt prettiger over’’. Op die manier maken we de gemeenschap sterker. Met de Wil van Allah zal dit advies voor u van nut zijn. Bedankt voor uw aandacht.